7 gode råd for stillingsannonsering i romjulen

Julen er ikke bare en tid for familie og peiskos - det er også høytid for jobbsøkere.


Young woman in a meeting, looking in camera

Nyåret er for mange forbundet med en frisk start, og en anledning til å søke ny jobb. Statistikk fra Finn.no viser at det er aller mest trafikk blant jobbsøkere rett etter feriene. Å legge ut stillingsannonsen over romjulen er derfor taktisk smart. Som vi alle vet er gode kandidater grunnmuren for en vellykket rekruttering. Her er noen gode råd på veien:

  • En god rekrutteringskampanje tar alltid utgangspunkt i en grundig kravspesifikasjon! Rekruttering er en strategisk viktig oppgave, og derfor bør den være målrettet. Det er viktig å skape en felles forståelse for rollen som den nyansatte skal ha i selskapet i dag, men også i lys av selskapets fremtidsambisjoner. En god kravspesifikasjon beskriver hvorfor rekrutteringen er viktig for selskapet, faglige og personlige kompetanser hos rette vedkommende, samt triggere og egenskaper hos selskapet som vil motivere riktige kandidater til å søke.
  • Bygg annonsen basert på triggerne i kravspesifikasjonen. Gi mer plass til de tingene som skiller rollen og selskapet fra konkurrerende stillinger, og minimer selvfølgeligheter.
  • Bruk en komplett mediemiks i annonseringen. Veldig ofte må kandidater eksponerer for annonsen flere ganger gjennom ulike kanaler, før de bestemmer seg for å søke. Bruk derfor en mediemiks som starter bredt, og som deretter følger potensielle kandidater gjennom flere ulike kanaler frem til de legger igjen en søknad.
  • Bruk video! Vår erfaring er at videoannonser får omtrent 50% flere klikk i sosiale medier enn stillbildeannonser. I nettaviser får bannere med videoinnhold mer enn 300 % flere klikk.
  • Skap en lav terskel for å ta kontakt, og vis kandidaten at du er tilgjengelig for spørsmål, også i ferien. Oppgi kontaktinformasjon til rekrutterende leder, eller til rekrutteringsbyrået dere samarbeider med, så kan du selv ta ferie med god samvittighet.
  • La kandidaten få vite at du har mottatt søknaden. Bruker du autosvar, sørg for at det er informativt og autentisk. Kanskje kan du også legge inn en liten julehilsen?
  • Ferien kan skape ekstra usikkerhet knyttet til når man får svar på søknaden. Gi søkerne umiddelbar informasjon om fremdriften i rekrutteringsprosessen og når man kan vente seg å få svar.

Visste du at ACs stillingsannonser presterer 29% bedre enn gjennomsnittet i sosiale medier? AC bistår i alle ledd i rekrutteringsprosessen, fra annonsering til vurdering og beslutning. Les mer her, eller ta direkte kontakt med oss.