Suksesshistorien Oslo Business Forum: «Go big or go home!»
– Etter å ha bygget bedrift i åtte år har jeg innsett at flinke folk betyr mer enn alt annet. Vær ekstremt kresen på de du tar med deg på laget, sett utviklingsmål for alle og tren jevnlig.
Det sier Christoffer Omberg (30), som i dag leder Oslo Business Forum. Selskapet er kjent for sine spektakulære lederkonferanser med flere tusen deltakere og internasjonale navn på programmet. Men hvordan startet det? La oss spole tilbake til 2016:
Samme år som Trump blir president og Brexit blir et faktum, skjer det saker og ting i Nydalen. BI-studentene Christoffer Omberg og Marius Røed Wang bestemmer seg for å hoppe av studiet og satse en halv million kroner hver på et ambisiøst prosjekt.
Planen er å leie inn Manchester United-legenden sir Alex Ferguson til en konferanse på Oslo Konserthus. Skal man utfordre status quo i næringslivet, må man starte med et smell – «Go big or go home!» Legenden takker ja, og de er i gang.
Konferansen blir en suksess, som setter dem på kartet. Siden følger heldagskonferanser med tungvektere som Barack Obama, sir Alex Ferguson, David Cameron og Steve Wozniak etter. Det virker som suksessen ikke har noen grenser ... men så kommer pandemien.
Salgsgrepet som ga elleville resultater
Det er mange historier om den skjebnesvangre dagen, 12. mars 2020, da landet ble stengt ned. For OBF betød det at den fysiske konferansen de skulle ha i september ikke kom til å bli noe av. De mistet nitti prosent av omsetningen over natten og måtte permittere alle ansatte.
Men gründerne lot ikke krisen gå til spille og tok umiddelbare grep. Konferansen ble redesignet til et heldigitalt format. Men da salget gikk trått, skjønte gründerne at de trengte hjelp til å kommunisere verdiforslagene til det nye konseptet.
Et møte med gründer-brødrene bak Assessment Company, Stian og Steffen Dyre Hansen, skulle bli toneangivende. Sommeren 2020 inngikk de et samarbeid, hvor OBF ble coachet i løsningsbasert salg og fikk hjelp til å spisse verdiforslagene og skreddersy produktene til hver enkelt kundes uttrykte behov. Christoffer Omberg forteller:
– Det var en «game changer» for oss, og det ga umiddelbar respons. Før samarbeidet med Assessment Company vant vi én av ti kunder. Nå vant vi sju av ti. Det var helt ellevilt.
De solgte 3000 billetter det året, og har siden skapt sterke resultater. Men som overskriften røper, har de flere ess i ermet som har vært medvirkende til suksessen.
Dønn ærlig tilbakemeldingskultur inspirert av Netflix
Da Christoffer leste boken «No rules rules» av Netflix-gründer Reed Hastings for noen år siden, oppsto nok et viktig aha-øyeblikk.
Boken utforsker hvordan Netflix’ unike bedriftskultur har bidratt til deres overlevelse og suksess etter dot.com-bølgen på 2000-tallet. Netflix fant ut at flinke folk krever frihet, men for å få dem til å prestere sammen, krever de tilbakemeldinger.
De laget derfor sin egen variant av en prosess kalt «360-graders feedback», som de gjennomfører to ganger i året. Da sitter de ansatte i grupper og gir hverandre konstruktiv kritikk. OBF implementerte dette selv, og har gjennomført slike sesjoner i tre år:
– Det kan være ekstremt ukomfortabelt å gi hverandre ærlige tilbakemeldinger, nesten som å trekke en tann, men vi trener på det av to årsaker. For det første ønsker vi å skape en trygg ramme for tilbakemeldinger, og for det andre trener vi på å gjøre det i hverdagen. Det har nå blitt en del av kulturen vår, og vi ser at det driver utvikling, forteller Christoffer.
Ledermøter foran snurrende kameraer
Det Netflix gjør to ganger i året, har Oslo Business Forum tatt til et helt annet nivå. En gang i måneden tropper deres kommersielle team opp hos Assessment Company for å trene på salg og tilbakemeldinger i PEOPLE LAB™ i tre timer, foran snurrende kameraer og noen ekstra sett med øyne i et observasjonsrom.
– Er det noe Assessment Company er gode på, så er det å bygge sterke team i laben, og vi elsker å være der. Da sitter vi i ring og gir hverandre feedback. Det å bli filmet og se seg selv i etterkant gir deg aha-opplevelser du ellers aldri ville fått.
Obama og kraften av en god kundereferanse
I januar 2017 kom det en artikkel i New York Times om at president Barack Obama skulle begynne å holde foredrag, eksklusivt representert av John Ksar i The Harry Walker Agency – samme mann person som OBF hadde brukt for å hente inn sir Alex Ferguson året før.
Den strålende fornøyde United-legenden hadde fortalt John om det han syntes var en fantastisk opplevelse hos OBF, så tilliten var etablert og John var nå bare en telefon unna.
– Det tok oss to år å få første møte med John, men nå gikk det to minutter på telefon, og så hadde vi en plan om å få Obama til Norge. På grunn av referansen fra sir Alex Ferguson, hadde han tillit til oss, forteller Christoffer.
Det skulle gå atten måneder før kontrakten kom:
– Jeg var på vei ned til en weekend på Palmesus i Kristiansand, da jeg fikk telefonen og måtte inn på en bensinstasjon og skrive under på dokumentene, forteller han lattermildt.
Det var en lettelse for temaet som hele veien har satt seg store mål og hvor filosofien er at man alltid skal gå for plan A.
Det er de siste fem prosentene som gjelder
Et av de første intervjuene OBF gjorde som del av sin markedsføring var med Øystein Stray Spetalen i 2016. Denne samtalen skulle også bidra til å definere mye av prestasjonskulturen i selskapet. I intervjuet siterer han Ingemar Stenmarks ikoniske utsagn om at den som trener mest, har mest flaks.
Blant de som løper en 10 000-meter i OL på 25 runder, vil omtrent halvparten holde ut i samme fart i 23-24 runder. Det er detaljene og gjennomføringsevnen i den siste runden, de siste 5 prosentene, som betyr alt. Den er ekstremt tung å klare seg gjennom, og det er den som skiller vinnerne fra taperne.
OBF har en høypresterende kultur, som gjenspeiles i verdiene deres: stay curious, be inspiring, move fast. De er lidenskapelig opptatt av å skape verdi for kundene og svært bevisst på hvilken innflytelse de har på næringslivet og samfunnet. Samtidig er de svært målbaserte, med ukentlige scorecards, KPI-er og OKR-er på individ og teamnivå.
– Jeg tror jeg er en ekstremt tøff leder, som stiller høye krav. Men alle som jobber i OBF har store ambisjoner på egne vegne. Vi vet at det å gønne på de siste fem prosentene av innspurten til en konferanse er tøft, men det er også det som gir oss de største gledene. Og så er vi gode på å feire og ta ferie etterpå, avslutter Christoffer.
Om Oslo Business Forum
Oslo Business Forum ble stiftet i 2016 av Christoffer Omberg og Marius Røed Wang. I 2018 kjøpte Business Forum Group opp 30 prosent av aksjene – et selskap med lignende konsepter i Norden Baltikum og BeNeLux. OBF har 10 ansatte og omsetter i 2024 for cirka 58 millioner, som fordeler seg på inntekter fra billettsalg, digitale lisenser, partneravtaler og datterselskapet Flow Event.