Bama Storkjøkken Oslo AS søker Driftssjef
OM BAMA OG BAMA STORKJØKKEN
BAMA er en av landets eldste privateide handelsbedrifter. Konsernet omsetter og produserer frukt, grønnsaker, bearbeidede produkter, samt andre produkter med begrenset holdbarhet. Konsernets hovedkontor ligger i Oslo. Konsernet kan vise til god lønnsomhet og en sunn økonomisk stilling. Virksomheten er strukturert gjennom fem forretningsområder/selskaper; Dagligvare, Storkjøkken, Blomster, Industri og Servicehandel. I tillegg kommer sentrale støtte- og servicefunksjoner innenfor IT, økonomi, personal, markedsføring og informasjon.
BAMA Storkjøkken AS er ledende innen salg, markedsføring og distribusjon av frukt og grønnsaker til hele storkjøkkenmarkedet og servicehandelen i Norge. Antall medarbeidere er ca. 300 på landsbasis, fordelt på 11 avdelinger og med en omsetning på ca 2,6 milliarder. BAMA Storkjøkken AS har egne avdelinger flere steder i Norge, og distribuerer varer til kunder over hele landet.
LØSNINGER OG PRODUKTER
BAMA tilbyr et bredt sortiment av frukt og grønnsaker. Gjennom oppkjøpet av W. Køltzow AS har BAMA også tatt en posisjon som tilbyder av fisk, sjømat og vilt. Det er store ambisjoner om å øke salget og distribusjonen av sjømatprodukter til HORECA-kunder i hele Norge.
SLUTTKUNDER
BAMA Storkjøkken har fire definerte hovedkanaler; HORECA (hotell, restaurant og catering), offentlig sektor med helseforetak, fylke, stat og kommuner, servicehandel og sist bedriftsmarkedet som også omfatter jobbfrukt og skolefrukt hvor leveransene skjer gjennom 81 arbeidstiltaksbedrifter.
KONKURRENTER
Det finnes flere konkurrenter i markedet. I tillegg til andre kjeder og nasjonale aktører er det mange mindre, men sterke lokale og regionale aktører som bearbeider storkjøkkenmarkedet. Spesielt innenfor fisk og skalldyr oppleves markedet som fragmentert med betydelig konkurranse. Det stilles høye krav til kvalitet og ferskvare. Sesongsvingninger i fangst og vareutvalg er ytterligere med på å understøtte dagens konkurrentstruktur og konkurranse i markedet.
PARTNERE
BAMA Trading står for en stor del av leverandør- og partnervalg innen frukt og grønt for hele BAMA Gruppen. Trading er også ansvarlig for innkjøp av disse produktene fra produsenter og leverandører i både Norge og utlandet. BAMA Storkjøkken AS samarbeider med ledende leverandører og partnere innen alle produktområdene. BAMA Industri er en viktig leverandør og partner av ferskforedlede produkter (poteter, salater, grønnsaker og frukt).
KULTUR
BAMA kjennetegnes ved en kultur som treffer «folk flest». Man er ambisiøse og profesjonelle, men ujålete og uformelle i form og stil. Det hviler et stort ansvar på den enkelte for å sikre forretningens suksess på ethvert nivå. Kulturen gir dessuten den enkelte leder et betydelig handlingsrom når det gjelder å utvikle eget ansvarsområde og funksjon. Lagånd og samarbeid er viktig i en organisasjon som er bygget og fungerer som en stor matrise på flere fagområder og nivåer. Videre er kulturen bygget på «alt for kunden» som en del av
ORGANISASJONSKART
Rollen
Som driftssjef vil du ha totalansvar for den operative verdikjeden, lagerdrift og distribusjon i BAMA Storkjøkken Oslo (BSO). Dette ansvaret innebærer planlegging og tilrettelegging av arbeidet på lageret knyttet til bemanning, plukking, vare-innrydding, m.m., samt ansvar for distribusjon og optimalisering av rutenettet.
Videre vil du ha personalansvar for rundt 65 medarbeidere på lager og distribusjon (både fast ansatte, deltid og innleide), og 4 operative direkterapporterende (3 skiftledere og 1 transportleder), samt støttefunksjoner som driftskontor og sammenstiller. Personalansvar inkluderer bl.a. utarbeidelse av skiftplaner, forbedring av driftsmodell, oppfølging og utvikling av driftspersonell.
Rollen er operativ og har selv en aktiv rolle i oppfølgingen og videreutviklingen av ansatte på lageret og i distribusjonen. Videre er det en forutsetning at du som driftssjefen er til stede i det daglige arbeidet for å skape motivasjon hos medarbeiderne og holde deg oppdatert på den daglige driften og eventuelle utfordringer.
Du vil også ha ansvar for å sikre god kvalitet og servicegrad til kunde. Fokus på matsikkerhet, effektivitet, kostnadskontroll og avvikshåndtering inngår i det daglige arbeidet til rollen.
Stillingen inngår i ledergruppen i BSO og rapporter til daglig leder BSO.
Ansvar og myndighet – generelt ansvarsområde for stillingen:
- Ansvar for den operative verdikjeden, lagerdrift og distribusjon
- Ansvar for kostnadseffektiv drift gjennom oppfølging av nøkkeltall og kostnadskontroll
- Ansvar for å implementere og vedlikeholde en kvalitativ og matsikker verdikjede i tråd med BAMAs og myndighetenes krav
- Ansvar for å dokumentere og følge opp avvik på lageret, bidra til økt varekvalitet, systemavvik (Haccp) og avvik innen HMS
- Ansvar for kommunikasjon av relevant informasjon fra ledergruppen til driftspersonell
- Ansvar for oppfølging og utvikling av driftspersonell, skiftplaner, samt implementering av best practice og rutiner
Arbeidsoppgaver – generelle arbeidsoppgaver for stillingen:
- Organisere arbeidet på lageret, herunder å beslutte bemanning, utarbeide skiftplaner, mottak og utlevering av varer, varekontroll, plukking, vareplassering, lagerrullering, renhold og ordren
- Utvikle og kontinuerlig å forbedre arbeidsrutinene og arbeidsverktøyene på lageret med fokus på best practice og LEAN filosofien
- Utvikle og kontinuerlig å forbedre distribusjonen og rutenettet ved å optimalisere ruter og rute mal
- Sikre riktig servicegrad og kvalitet for kunden, herunder å etterleve B&L avtaler
- Sørge for opplæring, kompetanseoverføring og oppfølging av personell innen områdene: drift og distribusjon
- Etablere og gjennomføre driftsmøter, herunder kommunikasjon til driftsavdelingen
- Involvert i Nasjonale prosjekter
- Stillingen kan ved behov tillegges andre arbeidsoppgaver
Kandidatprofiler
Vi tror den riktige kandidaten har god tallforståelse og erfaring med å sette opp og presentere regnskap, samt et lønnsomhetsfokus og evner å se det store bildet. Videre har kandidaten forståelse for markedsmekanisme innen storkjøkken og distribusjon av varer med høy omløpshastighet. Riktig kandidat har også gjerne erfaring med å sette opp bemanningsplaner og benytter verktøy for å utvikle skiftplaner og holde oversikt over innleide ressurser. Videre er kandidaten en tydelig lederprofil og handler med naturlig autoritet. Erfaring med personalhåndtering og oppfølging av mennesker i praktisk arbeid tror vi er en forutsetning for å lykkes i rollen. Videre har kandidaten gjerne erfaring med effektivisering og omorganisering, og forstår viktigheten av god personalhåndtering knyttet til disse områdene. Videre er det viktig at kandidaten evner å kommunisere godt med mennesker på ulike nivå og står opp for sine meninger. For å lykkes i BSO må kandidaten trives med en operativ hverdag, hvor han/ hun er til stede deler av arbeidsdagen på gulvet med vernesko og termojakke.
Følgende utdanningsnivå og arbeidserfaringer er essensielle for rollen som driftssjef:
- Høyere utdanning innen ledelse, logistikk, økonomi eller lignende er en klar fordel, men lang erfaring i relevante stillinger gir mulighet til å se bort fra formalkompetanse
- Erfaring fra større næringsmiddelbedrifter eller lignende industri, gjerne fra virksomheter som håndterer varer med høy omløpshastighet
- Erfaring med operativ ledelse og personalansvar innen lager, logistikk, distribusjon eller lignende funksjoner, og gjerne erfaring fra ledelse av ledere
- Erfaring med lagerdrift og distribusjon/ transport
- Erfaring med systematisk utvikling og implementering av gode driftsrutiner
- Erfaring med omstilling og organisasjonsutvikling.
- Grunnleggende gode dataferdigheter innen Excel og dataverktøy knyttet til lager og distribusjon
Tentativ fremdriftsplan:
13.03.23: Førstegangstintervju
20.03.23: Assessment
24.03.23: Finaleintervju