– Ikke lag et glansbilde
FINN.no har intervjuet Ida, nylig kåret til «Årets hodejeger» under The Hunt 2022. Her er hennes viktigste tips til de som synes det er vanskelig å rekruttere om dagen og hva en bør være oppmerksom på.
«Alle vil ha de samme menneskene, så pass på å tenke gjennom hva som skiller dere fra andre. Både med tanke på attrahering, men også hvilke utviklingsmuligheter kandidaten får. Vær ærlig og transparent, ikke lag et glansbilde» er beskjeden Ida kommer med.
Videre, det å tørre å tenke nytt når et rekrutteringsbehov melder seg. Om en Key Account Manager skal slutte, oppfordrer Ida til å tenke gjennom om behovene har endret seg siden den aktuelle rollen ble ansatt. Er det denne kompetansen som bedriften har behov for på nåværende tidspunkt, eller er det kanskje noe helt annet?
I AC er «Rekruttering og utvelgelse» et av våre tre tjenesteområder mens «Strategi og organisasjonsutvikling», og «Trening og kompetanseutvikling» er de to andre. Dette gjør at vi kan tenke helhetlig rundt kompetansebehov hos våre kunder og at vi blir godt kjent med verdidrivere hos våre kunder. Denne innsikten er avgjørende for å lykkes i et langsiktig partnerskap med våre kunder.
Knapphet på ressurser vil nok fortsette lenge
Hva blir de viktigste trendene i jobbmarkedet 2022 en bør være oppmerksom på?
Ida tror ikke at det nødvendigvis kommer så mange nye trender, men at knapphet på ressurser vil fortsette lenge. Hun poengterer at det ikke er alltid en kan rekruttere nye, så det å utnytte potensialet i egen organisasjon blir viktig. Da må en jobbe systematisk for å avdekke kompetansegap og jobbe målrettet med trening og utvikling.
Kandidatene er ofte i flere prosesser, og dette opplever Ida å ha skjedd i enda større grad de siste månedene. Dette krever mer av selskapene som skal rekruttere når det gjelder hvordan en fremstår og hvor attraktive en oppfattes som. Kandidatene blir mer og mer opptatt av hvordan de skal identifisere seg med selskapet og Ida trekker frem at de vil være med på noe som er større enn seg selv, og kunne synliggjøre hva de bidrar med. Lønn er ikke det som motiverer mest, men hvilken oppgave en skal løse og hvordan personen kan utvikle sin egen relevans. Dette ser Ida særlig for kompetansen som er mest etterspurt i arbeidsmarkedet, og blant den yngre generasjonen.
Lønn er ikke det som motiverer mest, men hvilken oppgave en skal løse og hvordan personen kan utvikle sin egen relevans
Les hele intervjuet Ida hadde med FINN.no her: