
Tar inspirasjon fra toppidretten
.webp?width=2560&height=1706&name=brdVWDN1V9%20(1).webp)
Industry
Event
Utfordring
Samarbeidet mellom AC og OBF oppstod i 2021. Christoffer og resten av ledelsen ønsket å løfte kompetansen i selskapet og bedre salget. De undersøkte hvem som kunne hjelpe dem med utvikling og salgstrening og fant fort ut at de ville gi AC en sjanse.
Resultater
De ansatte får mulighet til å utvikle seg og oppnå sitt fulle potensial. Det har gjort oss til en mer attraktiv bedrift, som igjen fører til at vi klarer å hente de beste kandidatene på markedet. Det vi sitter igjen med da, er en gjeng motiverte superfolk, som alle er interessert i å hjelpe hverandre med å bli best mulig i jobben sin!
Leveranser
Salgstrening, People Lab
– Dette har revolusjonert måten vi jobber på og skapt en enorm bevissthet i egen organisasjon rundt hvilke behov kundene våre har, og hvordan vi kan koble disse behovene opp mot produktene vi tilbyr
Christoffer Omberg
Gründer og administrerende direktør @ Oslo Business Forum

Oslo Business Forum
Siden oppstarten i 2016 har Oslo Business Forum (OBF) opplevd en eventyrlig vekst. Selskapet har inspirert norsk næringsliv med foredrag fra blant andre Sir Alex Ferguson, Barack Obama, Randi Zuckerberg, David Cameron og Steve Wozniak. De har som mål å være en av de viktigste forretningskonferansene i verden innen 2026.Trening som øker attraktiviteten, kompetansen og salget på én gang
Samarbeidet mellom AC og OBF oppstod i 2021. Christoffer og resten av ledelsen ønsket å løfte kompetansen i selskapet og bedre salget. De undersøkte hvem som kunne hjelpe dem med utvikling og salgstrening og fant fort ut at de ville gi AC en sjanse.
– Det vi syntes var mest spennende med AC, var at de ikke bare ville gi oss en «quick fix» for å bedre salget vårt og si seg fornøyd med det. De ville hjelpe oss med å forstå hvem vi er, hva kundene våre trenger og hvordan vi skal jobbe for å møte deres behov. Bedre salg skulle bli et naturlig resultat av det arbeidet, sier Christoffer.
Det skulle ikke ta lang tid før «testen» ble til et fast samarbeid som bar frukter.
– Salget var én ting – vi doblet nesten salget vårt allerede i 2021 – men det var på ingen måte det som var det mest verdifulle utfallet av samarbeidet, sier han og utdyper:
– De ansatte får mulighet til å utvikle seg og oppnå sitt fulle potensial. Det har gjort oss til en mer attraktiv bedrift, som igjen fører til at vi klarer å hente de beste kandidatene på markedet. Det vi sitter igjen med da, er en gjeng motiverte superfolk, som alle er interessert i å hjelpe hverandre med å bli best mulig i jobben sin!
Kommer ikke til å slutte
Det som skulle være en enkel test, ble til et berikende og langvarig samarbeid mellom AC og OBF. Og sistnevnte har ingen planer om å avslutte treningen med det første.
– I teorien har vi jo nå fått svar på de tingene vi lurte på. Vi skjønner hva vi må jobbe med og hvordan vi skal komme oss over de neste hindringene. Men vi kommer ikke til å slutte med treningen vår hos AC likevel. Én ting er å vite hva som skal til for å bli best, men man må også trene konsistent og målrettet for å bli det. Akkurat som toppidrettsutøverne. Det er den biten AC hjelper oss med nå, sier Christoffer.
Avslutningsvis oppfordrer Knut Are alle som er interessert i å utvikle kompetansen i sin bedrift til å slå av en prat under årets Oslo Business Forum:
– Vi står på stand under Oslo Business Forum i september og snakker gledelig med andre deltakere om salgstrening og kompetanseutvikling, sier Knut Are
– Utvikler organisasjon, team og individer
Knut Are Nordheim er kommersielt ansvarlig i The Assessment Company. Han var en av dem som ikke ønsket å tilby OBF noen «quick fix» på salgsutfordringene deres tilbake i 2021, men heller ville gå grundigere til verks for å hjelpe organisasjonen på et mer grunnleggende nivå.
– Slik verden er i dag, blir vi nærmest programmert til å se etter raske løsninger på utfordringene våre. Men ofte er disse utfordringene, som for eksempel tregt salg, bare et symptom på et mer grunnleggende problem. Du kan behandle symptomene så mye du vil, men utfordringene vil vedvare. Den raske løsningen vil bestandig bli kortvarig, sier han.
For å angripe dette har AC tatt inspirasjon fra toppidretten og utviklet en unik modell for langvarig kompetanseutvikling.

– Vi starter absolutt alt av trening med en form for innsikt. Gjennom samtaler med kunder, ansatte og andre samarbeidspartnere får vi kartlagt både suksesshistorier og smertepunkter. Disse erfaringene tar vi med oss inn i treningen.
Store deler av treningsarbeidet foregår i People Lab.™ – ACs eget «toppidrettssenter».
– En toppidrettsutøver bruker bortimot 99 prosent av tiden sin på trening, mens den siste prosenten går til å faktisk prestere. I næringslivet er det stikk motsatt! Vi trener nesten ingenting, men det forventes likevel at vi skal prestere hele tiden. Det er for lite tid til trening og utvikling, sier Knut Are.
Treningsprogrammet til AC gjør noe med dette:
– Vi trener for å utvikle organisasjonen, teamet og individet. Ved å kartlegge smertepunkter og trene på å fikse disse over tid, vil man kunne oppleve en enorm vekst både på bunnlinje, topplinje og på et personlig plan, sier han.