Vil du jobbe med HR og forretning i Elkjøp?
Har du forståelse for hvordan forretning og HR henger sammen? Elkjøp Nordic søker HR Business Partner til sitt hovedkontor.
OM SELSKAPET
Elkjøp Nordic er Nordens største omnichannel-forhandler av forbrukerelektronikk, eid av Currys plc i Storbritannia, Europas største forbrukerelektronikkforhandler. Elkjøp Nordic har etablert virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færøyene. Med en sømløs omnikanal løsning på tvers av Elkjøp-konsernet, med mer enn 420 butikker og Nordens største e-handelsplattform, kobler systemene sammen 11 000 kolleger og millioner av kunder på tvers av fire markeder. Elkjøp Nordic har en ambisiøs bærekraftstrategi, og vil trekke alle ansatte med for å skape fremtidens handel som er bra for kunder, selskapet og for planeten. Å jobbe i Elkjøp er artig og utfordrende, og du er en del av den ledende og mest tradisjonsrike aktøren innen forbrukerelektronikk i Norden.
Elkjøp Nordic hadde omsetning på 48.7 milliarder NOK og årsresultat 1.7 milliarder NOK i 2021/22, noe som gjør selskapet til 3 ganger størrelsen av nærmeste konkurrent. Til tross for en nedgang i overskuddet inneværende år på grunn av tøffe makroøkonomiske forhold, så har Elkjøp fortsatt sunn drift og har hatt en stabil vekst på ca. 10% årlig siden år 2000. Selskapet har klare ambisjoner om videre vekst og lønnsomhet, samtidig som man skal oppnå 95% kundetilfredshet og være markedsleder innen grønt forbruk.
Rundt 30% av total inntjening omsettes i Norge hvor tre firedeler av salget forekommer i en av de 153 butikkene som er spredd rundt i landet. Resten av salget omsettes i nettbutikk.
KULTUR OG VERDIER
Kulturen til Elkjøp er viktig, og det er viktig at du også kan identifisere deg med kjerneverdiene: ansvarlighet, engasjement og effektivitet.
Visjon – «We help everyone enjoy amazing technology»
Misjon – “Be the only one people need within electronics”
OM HR AVDELINGEN
HR er en del av Staff delen av Elkjøp Nordic. Avdelingen består av 7 medarbeidere med ulikt ansvarsområde; 2 Senior HR Managere, 1 Comp&Ben, 1 lønnsansvarlig og 2 HRBP. I tillegg består avdelingen av en erfaren Head of HR.
Rollen
Elkjøp Nordic søker etter to nye HR Business Partnere til sin nordiske HR avdeling i Nydalen. Dette er selskapets nordiske hovedkontor med cirka 470 personer i ulike spesialistfunksjoner som jobber kontinuerlig for å støtte retail-kollegene i de nordiske landene, slik at de kan gjøre kundene 100 prosent førnøyde.
Stillingene vil ha et bredt arbeidsfelt, med særlig ansvar for å støtte utvikling og implementering av HR strategier innen de strategiske vekstområdene. HRBP vil være en sentral sparringspartner for ledere i Elkjøp Nordic, og stillingen passer for en som trives med å arbeide tett på kommersiell forretningsutvikling og som har lett for å bygge nettverk på tvers. HRBP spiller en aktiv rolle i lederteam, og må derfor trives med å utfordre og utvikle ansatte og ledere.
HR Business Partnerens hverdag i korte trekk:
- Endringsledelse og organisasjonsutvikling
- Rekruttering og onboarding
- Utvikle og gjennomføre læringsstrategier
- Trivsel, engasjement og kulturutvikling
- Strategier for belønning og anerkjennelse
- Diskusjonspartner for ledere
- Prosjektarbeid innen hele HR området
- Du vil være en diskusjonspartner for ledelsen og bistå de med ulike endringsprosjekter og organisasjonsutvikling, samtidig som dette skal utbedres til alle ansatte
- Være ansvarlig for å måle de ansattes trivsel og engasjement, der utvikling og gjennomføring av selskapets strategier (f.eks. Elkjøp Academy), samt vurdere ulike strategier for belønning og anerkjennelse være viktig.
- Du vil måtte håndtere flere pågående prosjekter innen hele HR området samtidig som mange som ønsker å komme i dialog med deg, og derfor vil evnen til å ikke grave seg for langt ned i enkelte prosjekter og holde god oversikt være essensielt for å lykkes.
Elkjøp Nordic tilbyr en ansvarsfull og selvstendig stilling med internasjonalt nettverk og faglig ansvar. Her vil riktig kandidat være en del av et åpent og inspirerende arbeidsmiljø hvor man møter kunnskapsrike kollegaer og et selskap som har ressurser til å sette ambisiøse planer ut i livet. Miljøet preges av god lagånd, trivsel, stolthet og stor tro på det som gjøres.
Det vil bli gitt en grundig onboarding og opplæring slik at kandidatene skal ha de beste arbeidsforutsetninger for å lykkes med utviklingsorientert HR-innsats. Her får man muligheten til å vokse i et fremoverlent selskap med solide verdier. Det er stort fokus på de ansatte som hjørnesteinen i strategien, og med ambisjoner, engasjement og hardt arbeid kan du nå langt i Elkjøp – fordi selskapet elsker å tilby spennende karrieremuligheter til de som fortjener det.
Selskapet er opptatt av mangfold blant sine ansatte og oppfordrer derfor alle til å søke uansett bakgrunn, etnisitet, kjønn og kompetanse.
Kandidatprofiler
Rollen krever en teamorientert, omgjengelig og samarbeidsvillig person. Rollen har mange grensesnitt, så evnen til å tilpasse seg alle type mennesker og nivå er viktig for å lykkes. I bransjen er det ofte endringer, så fleksibilitet og endringsvilje verdsettes. Konsernledere og øvrige ledere har behov for sparring og støtte på et bredt spekter områder, så generalistkompetanse er sentralt. Samtidig må kandidaten være trygg på egne vurderinger og avgjørelser, og våge å utfordre og stille utfordrende spørsmål. Samtidig er kandidaten serviceinnstilt og åpen for innspill og ønsker. Det skal ansettes to roller, så det er åpning for at det kan være en profil som har tyngre analytisk kompetanse og som evner å benytte tall og analyser tungt inn i beslutningsprosesser. For å lykkes greier du å koble aktiviteter til forretning og selskapets overordnede strategi. Du er tålmodig på at endringer kan ta tid, men samtidig proaktiv.
FAGLIGE KOMPETANSER (UTDANNELSE & ERFARING)
- Har høyere relevant utdanning
- Har minimum 2-5 års erfaring fra arbeid som HR generalist
- Erfaring fra retail eller andre servicenæringer er en fordel, men ikke krav
HVORFOR SKAL DU JOBBE I ELKJØP?
- Mulighet til å jobbe tett med konsernledelse
- Utmerket utviklingsarena og mulighet for å vokse horisontalt og vertikalt
- Eget treningsstudio og utmerket kantine
- Flere ansattfordeler som gunstig priser på produkter
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
- God støtte fra nærmeste leder som har nesten/tilnærmet full score i interne undersøkelser
KONTOR OG REISEVIRKSOMHET
- Nydalen, Oslo
- Lite reisevirksomhet
- Mulighet for hjemmekontor 2 dager i uka, men viktig å følge forretningen