TheAC
  • Home
  • People Lab
  • Aktuelt
  • Tjenester
    • Strategi- og organisasjonsutvikling
    • Trening og kompetanseutvikling
    • Rekruttering og utvelgelse
  • Om oss
  • Ledige stillinger
    • Ledige stillinger
    • Aktuelle arbeidsgivere
Ta kontakt
  • Norsk bokmål
Vil du ta en prat?

Bygg et foretak som tåler endringer

theacsuperadmin
Et foretak som tåler endringer, har en forretningsmodell som stadig utvikler seg i takt med endringer i kundebehov.

Ønsker du at foretaket ditt skal bli mer robust, og utvikle seg raskt og smidig i takt med endringer i markedet? Da er det nødvendig å ha kontroll på forretningsmodellen, og utvikle den kontinuerlig.

Det finnes flere ulike metoder for forretningsmodellering. Kanskje aller mest kjent er Business Model Canvas. Kombiner denne med endringskompetanse og kulturarbeid for å stille godt forberedt når markedet plutselig endres. Her er noen viktige steg på reisen:

Hent innsikt

Innsiktsarbeidet er kjernen i alt utviklingsarbeid – Innsikt i selskapets nåsituasjon, innsikt i markedet og innsikt i kundebehov danner grunnlaget for en forretningsmodell som skaper verdi.

Bygg et felles målbilde

Forretningsmodellen beskriver hvordan selskapet skal operere for å nå målbildet. Målbildet må derfor ha en felles forankring for at forretningsmodellen skal fungere. Innsikt om hvor organisasjonen er i dag, og felles forståelse knyttet til hvor organisasjonen skal være i framtida gir grunnlag for å bygge en modell som beskriver hvordan organisasjonen tar seg dit.

Kunden først

Skal du bli bedre må du forstå hva som faktisk gir verdi for kunden. Dine viktigste differensiatorer, kommunikasjonen din og kanalene du bruker må bygge på kundebehov – og utvikles i takt med at kundebehov endrer seg (altså kontinuerlig).

Forretningsmodellen reflekterer selskapets hypotese om hva kundene ønsker, og hvordan selskapet skal skape og kapre mer verdi. Alle hypotesene må testes løpende mot markedet. Jo mer vi vet og jo mindre vi antar, desto større er sjansen for å lykkes..

Verktøyene hjelper deg

Det finnes en rekke gode verktøy som hjelper deg å identifisere kundebehov, bygge gode verdiforslag, utvikle forretningsmodeller og tilpasse organisasjonen. Verktøyene må også følge tiden, og det er ikke sikkert at det verktøyet som var riktig for 15 år siden, er riktig verktøy å bruke i dag. I AC benytter vi et bredt spekter av verktøy i utviklingsarbeidet, valg av verktøy avhenger av situasjon. I arbeidet med forretningsmodellering står ofte Business Model Canvas (Osterwalder & Pigneur) svært sentralt.

Det er menneskene som står i sentrum for utviklingen

Gode kundeopplevelser skapes først og fremst av mennesker. Vi bygger interne prosesser som ivaretar effektivitet, flyt og verdiskapning, og trener folka dine til å forstå kunden og agere etter kundens behov. De beste selskapene i verden trener sine ansatte på å skape gode, konsistente kundeopplevelser, på akkurat riktig tidspunkt i kundereisen. De gir sine ansatte handlingsrom til å ta grep når de ser muligheten til å lage en ekstra god kundeopplevelse. På den måten skaper man magi, og ruster organisasjonen til å raskt agere etter endringer i markedet.

AC har spisskompetanse på kundeorientert utviklingsarbeid og forretningsmodellering. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat. Du kan finne mer info om emnet her.

Relevante artikler

Bygg et foretak som tåler endringer

Les mer

Plantasjen: «Tanken på å gjøre det digitalt gjorde vondt»

En bedrift som benytter seg av muligheten til å utvikle sine ansatte under en digital covid-hverdag er Plantasjen. Med rundt 2500 ansatte og mer enn 130 butikker i forskjellige format i Norge, Sverige...
Les mer

Vi bruker informasjonskapsler for å sikre at vi gir deg den beste opplevelsen på nettstedet vårt. Du kan lese mer om dette i vår personvernerklæring. Dersom du ikke ønsker at informasjonskapsler skal benyttes, må du slå dette av i innstillingene på din nettleser. Les mer

 

© The Assessment Company AS | Design/Development - KO OG CO / Hubster
Personvernerklæring