Slik bygget Green Mountain et vinnerlag med the Assessment Company
Rekruttering • Jun 18, 2025 12:01:23 PM • Skrevet av: The Assessment Company

Da Irene Vikingstad, i dag Chief People & Culture Officer i datasenterselskapet Green Mountain, for fem år siden satt i bilen på vei til jobbintervju på Rennesøy, nord for Stavanger, var hun skeptisk. Visst er det vakkert, men hva er dette for en bedrift, langt her ute, tenkte hun mens hun passerte grønne jorder, gårder og beitende sauer på en vei som buktet seg gjennom det åpne, bølgende kystlandskapet og ble stadig smalere.
Da hun parkerte ved anlegget foran et eldre administrasjonsbygg, var hun spent, tross litt lave forventninger. For hva er egentlig et datasenter, og hva kunne hun bidra med og oppleve i dette selskapet? Nesten to timer senere var hun i ekstase, på hjemturen etter praten med daværende CEO. Dette ønsket hun å være en del av. I mai 2020 tiltrådte hun som HR-sjef i Green Mountain.
Fem år senere fikk hun den samme magefølelsen igjen. Ikke med en arbeidsgiver, men med en samarbeidspartner: The Assessment Company (AC).
– Det var litt som «kjærlighet ved første blikk», når du merker at kjemien stemmer og at noe føles rett. Den samme følelsen som etter intervjuet hos Green Mountain. Jeg visste at dette var noen vi kunne bygge noe stort sammen med, sier Irene Vikingstad, Chief People & Culture Officer.
Bygget Norges største datasenter for TikTok
Green Mountain er en ledende datasenteraktør med kunder som Mastercard, DNB og Tik Tok. Da de i 2023 kunngjorde planene om å bygge et nytt hyperscale-anlegg på Hamar, visste de én ting: det måtte skje raskt, og det måtte gjøres riktig.
– Vi måtte bygge en organisasjon fra scratch. På under ett år skulle vi være klare til drift. Det handler om fysisk sikkerhet, hundre prosent oppetid og tusenvis av komponenter som kan feile. Du rekker ikke å ringe etter hjelp når noe skjer. Du må ha de rette folkene på plass fra dag én, sier Are Koppang, regiondirektør i Green Mountain.
Jakten på rett rekrutteringspartner
Green Mountain vurderte flere rekrutteringsmiljøer. Irene og kollega og COO, Truls Dishington, gjennomførte speed dating med ulike aktører, og mange hyggelige mennesker og motiverte selskaper lokalt på Hamar. AC var siste kaffemøte den dagen, og forventningene var høye.
– Da jeg møtte Steffen Dyre Hansen og folka i AC, kjente jeg det med én gang. Energien, tilnærmingen, kulturen. Det traff. Dette ville funke, sier Irene.
Oppdraget startet som rekrutteringsbistand, men utviklet seg raskt til et nært samarbeid som inkluderte organisasjonsutvikling, ledertrening og rådgivning på toppledernivå.
– De ble en forlengelse av oss, ikke bare et byrå, sier Are (bildet under), som var første person inn i Green Mountain-teamet på Hamar, gjennom rekrutteringsprosess i AC.
Speedintervjuer, People Lab™ og mestring uten manus
Samarbeidet innebar ukesvis med felles innsats:
- Speed dating-intervjuer før første utvelgelse
- Caseoppgaver i People Lab™, med løsning av relevante problemstillinger med filming og tilbakemeldinger
- Dybdeintervjuer og personlighetstesting
- Rådgivning rundt teamstruktur og kulturmatch
– Vi så filmopptak av kandidatene underveis i problemløsning, diskuterte hvem som passet – ikke bare faglig, men kulturelt. Vi ville ikke ha for mye sukker eller for mye pepper i laget. Det handler om balanse, sier Are.
Han beskriver også hvordan han selv ble utfordret som leder.
– Før et ledermøte en gang, ga Steffen meg en utfordring: «Du har 20 minutter på å forberede en ny struktur for ledermøtene.» Jeg ble dyttet ut av komfortsonen, men det ble starten på noe som faktisk funker. Det er sånt som skaper vekst, både personlig og organisatorisk.
Helt ny organisasjon, med kulturen i behold
På noen få måneder var over 30 nye medarbeidere på plass, mange i nøkkelroller. Det skjedde raskt, men ikke på bekostning av kvalitet.
– Det vi er mest stolte av, er at vi til tross for å ha bygget en helt ny organisasjon på en ny lokasjon har bevart den gode kulturen vår. Nøkkelen har vært å kombinere faglig kompetanse med god lokalkunnskap og sterke nettverk, slik at vi har funnet folk gjennom ærlige og åpne samtaler, som virkelig passer inn, sier Irene.
AC hjalp ikke bare med å finne riktige folk, men også med å utvikle lederteamet og bygge struktur i en ekspanderende organisasjon.
– På to år har de hjulpet oss med å ta spranget fra 4. divisjon til Eliteserien. Det høres voldsomt ut, men det er realiteten, sier Are.
Hva gjør The Assessment Company annerledes?
– De kommer ikke med 45 PowerPoint-slides og banker gjennom greia si og selger deg et verktøy du blir tvunget inn i. De kommer med ekte engasjement, strukturert metodikk og et språk alle forstår, sier Are.
Han sammenligner dem med et toppidrettssenter, men for næringslivet: et sted der du får trene på virkelige situasjoner, bli utfordret og vokse, på en måte som gjør at folk faktisk blir med på reisen.
– De får deg til å prestere, uten å bruke skremselstaktikker. De er usnobbete, varme og ekstremt profesjonelle. Og viktigst av alt: de leverer. Hver gang.
Et partnerskap for fremtiden
Green Mountain har ambisjoner om videre vekst, både i Norge og internasjonalt. TikTok er en av kundene. Nye anlegg er på vei. Men én ting er sikkert: de skal ikke bygge videre alene.
– Mennesker er avgjørende for suksess, og det er ikke bare noe vi sier i Green Mountain. Det er noe vi vet. Og vi vet hvem vi vil ha med oss på laget videre, sier Irene.
Vil du bygge en prestasjonskultur som varer? Ta kontakt med oss i The Assessment Company – vi hjelper deg å sette sammen et lag som både presterer og trives.