Raske endringer og krevende tider: – Derfor er gode ledere viktigere enn noensinne
Hva kjennetegner egentlig god ledelse i en nordisk kontekst? Og hvordan blir man en god leder? Det har The Assessment Company (AC) sett nærmere på.
Som omtalt i E24 – tematikken kunne ikke vært mer aktuell. Etter tre år med usikkerhet har det blitt klart at behovet for koordinering, styring og god ledelse er viktigere enn noensinne for at norske bedrifter skal overleve.
Verden blir stadig mer kompleks, så at ledere trener på å bli bedre er helt nødvendig. Det sier gründer og partner i The Assessment Company (AC), Steffen Dyre Hansen. AC er et av Nordens raskest voksende konsulenthus og jobber blant annet med trening og kompetanseutvikling av ledere.
Endringene i teknologi, arbeidsliv og samfunn gjør at vi trenger ledere som håndterer dilemmaer, endringer og mangfold bedre enn før
Hva kreves av fremtidens ledere?
AC har sammen med forskerne Per-Magnus Moe Thompson og Jon Magnus Haakonsen, som også er ansatt som førsteamanuensis og stipendiat ved Handelshøyskolen BI, jobbet frem en nordisk ledermodell.
Målet med forskningen har vært å finne frem i jungelen av meninger og teorier. Hva kjennetegner god ledelse i en nordisk kontektst? Og hva må ledere gjøre for å skape endringsvillige og lønnsomme virksomheter – og utvikle motiverte og innovative ansatte?
– Tidligere var det fokus på at ledere skulle være enten/eller. Nyere forskning viser derimot at det finnes en rekke paradokser, forklarer Dyre Hansen.
– Ledere må evne å se flere perspektiver samtidig, og kunne håndtere begge sider av paradoksene. I et tillitsbasert samfunn, som de nordiske landene har, må ledere for eksempel kunne vise både tillit til sine medarbeidere og samtisig sørge for å ha kontroll når man skal tilpasse seg raske endringer, legger Johnsen Solberg til.
I tillegg til de fem ovenfornevnte egenskapene er det viktig at man som leder mestrer en rekke paradokser. Avhengig av lederspenn og rolle vil noen paradokser være mer relevante enn andre.
Når du leder organisasjoner:
Konservativ og disruptiv
Internt og eksternt orientert
Skape mening og skape resultater
Lojal og beskyttende
Når du leder andre:
Utfordre og vise omtanke
Styre og tilrettelegge
Personlig og profesjonell
Tillitt og kontroll
Når du leder deg selv:
Prestere og ivareta
Selvsikker og selvransakende
Autentisk og tilpasningsdyktig
Reflekterende og handlende
Den nye modellen skal AC bruke som rammeverk for hva slags type ledelse en ønsker.
Dette kan brukes både i trening av ledere og for å hjelpe bedrifter å finne lederprofiler.
Trening – ikke kurs
AC har spesialisert seg på lederutviklingsprogrammer som er skreddersydd kundens behov. Det som skiller dem fra mange lignende aktører, er de innovative treningsmetodene.
– Mange selskaper bruker veldig mye penger på kompetanseutvikling som gir varierende grad av effekt, sier Dyre Hansen.
Enten du er medarbeider eller leder kan du kanskje kjenne deg igjen i motivasjonsboosten du får etter et kurs eller et inspirerende foredrag. Men har det egentlig noen effekt på sikt? Kanskje ikke, ifølge AC.
Vi tror det har større effekt å trene på ledelsesatferd enn å dra på lederseminarer og kurs
– Trene, observere, reflektere – og repetere. Det er hva forskningen over tid viser gir størst endring i ledelsesatferd, legger Rune til.
Ser til idretten
Inspirasjonen bak treningsmetodene til AC kommer fra idrettsverdenen.
– I næringslivet konkurrerer du 99 prosent av tiden, mens kun én prosent av tiden blir brukt til trening. I idretten er det motsatt. Og de filmer treningsøktene sine.
Det har AC tatt med seg i utviklingen av People Lab – deres eget toppidrettsenter for næringslivet.
Jeg skal ikke si at det har vært revolusjonerende, men vi har i hvert fall skapt en arena som innoverer bransjen noe vanvittig
People Lab er et rom for simuleringsbasert lederutvikling, rigget for å kunne filme alt som skjer. Rommet kan tilpasses ulike kunder, med bilder av virksomheten, logo eller kulisser som gjør simuleringen mer ekte.
– De som trener bruker reelle problemstillinger eller får et case som er designet for dem. Alt filmes, og under videoanalysen kan de som har trent se og forstå hva tilbakemeldingene går ut på. Da blir det lettere å ta tak i det og overføre til praksis, forklarer Johnsen Solberg.
– People Lab er ikke bare et rom, men en metode for hvordan folk tar til seg læring. Du får ikke til en atferdsendring om du ikke treffer på selvinnsikt, avslutter Dyre Hansen.
Nysgjerrig på å høre mer? Du når Annette på +47 975 67 696