It's all about aptitude
Rekruttering
Treffsikker rekruttering
Våre tjenester
Lederrekruttering
Det er ofte forbundet mye risiko til ansettelse av toppledere, mellomledere og andre sentrale nøkkelpersoner. Hva kjennetegner en god leder i din organisasjon? Solid lederrekruttering krever gode kompetansemodeller, og evne til å vurdere hvordan lederen faktisk vil håndtere kritiske situasjoner i arbeidshverdagen. Sammen med forskere på BI har vi utviklet en av bransjens mest solide og aktuelle modeller for lederrekruttering og lederutvikling.
Se for deg at du har muligheten til å granske lederkandidatens ferdigheter og handlingsmønster i dybden, og hvor du også kan vurdere om en person har en god kulturell match med virksomheten. I PEOPLE LAB får kandidaten mulighet til å vise sitt potensiale, og du får se for deg selv hvordan personen vil opptre og fungere i praksis.
AC har flere ganger vært nominert i kategorien "Årets rekrutteringsbyrå" under Finn Awards, og i 2021 mottok vi prisen.
Rekruttering av generalister og spesialister
Rekruttering handler sjeldent bare om å fylle et kompetansebehov i dag. De menneskelige ressursene er et strategisk virkemiddel, som skal ta organisasjonen inn i fremtiden. AC har lang erfaring med rekruttering av personell innen en rekke disipliner og bransjer, herunder økonomi og regnskap, analyse, teknologi og industri, salg, kommunikasjon og markedsføring, HR og HMS, bærekraft, rådgivning, med mer.
70 til 90 % av kandidatmarkedet består av passive kandidater. Derfor er det viktig å forstå hva som gjør rollen og virksomheten attraktiv overfor den gruppen du ønsker å nå. Vi kjenner målgruppen, og kan derfor lettere selge inn rollen overfor aktuelle kandidater på en god måte. Med bruk av våre konsulenters nettverk, tidligere data fra tilsvarende rekrutteringer, algoritmer og AI kan vi målrette digitale budskap, samt generere kontaktlister for å oppsøke relevante kandidater manuelt.
I 2021 mottok vår kollega Ida B. Hoff prisen for "Årets hodejeger" under Finn Awards.
Second opinion
Reduser risikoen for feilansettelser med en objektiv kvalitetssikring av en eller flere kandidater. Vi avdekker styrker og kompetansegap, og gir deg et trygt beslutningsgrunnlag.
Second opinion passer når virksomheten er i sluttfasen av en ansettelsesprosess og ønsker et bedre beslutningsgrunnlag, eller når det er behov for en bedre vurdering av hvordan onboardingen kan tilrettelegges for at kandidaten skal gi verdi fra dag én.
Vi tar kandidaten gjennom en trestegs evaluering, som kulminerer i et objektivt og trygt beslutningsunderlag. Du får en vurdering av kandidaten sett opp mot dagens og fremtidens krav og forventninger til rollen.
Du kan lese mer om våre grundige metoder for sluttvurdering i artiklen under.
Employer branding
All erfaring viser at de mest suksessfulle employer branding prosessene starter på et strategisk nivå. Et employer brand styrkes når det er sammenheng mellom det som kommuniseres og det som faktisk skjer i organisasjonen. På samme måte kan et employer brand og selskapets troverdighet svekkes dersom det er brist mellom disse to.
I AC skiller vi derfor mellom tre sentrale deler av arbeidet med å bygge et employer brand: 1) Bygge en organisasjon som er attraktiv for medarbeidere og potensielle kandidater, 2) Bygge en kommunikasjonsplattform og tilhørende markedsføringskonsepter som gjenspeiler organisasjonens fokus på medarbeidere, 3) Utforme og iverksette kampanjer som synliggjør organisasjonen for potensielle medarbeidere.
Under kan du lese om hvordan Trainee Innlandet har oppnådd stor vekst gjennom å samarbeide med AC om employer branding.
Vår prosess
Alle organisasjoner har en drøm om hvor de skal.
FORSTÅ KOMPETANSEGAPET
Rekruttering handler sjeldent om å bare fylle et kompetansebehov i dag. De menneskelige ressursene er et strategisk virkemiddel, som skal ta organisasjonen inn i fremtiden. Sentrale spørsmål er: Hvor står vi i dag? Hvor skal vi? Hvilken kompetanse trenger vi for å komme dit? AC tilbyr strategisk veiledning, god bransjekunnskap og noen av bransjens beste metoder for å kartlegge kompetansegap.
FINNE KANDIDATENE
70 til 90 % av kandidatmarkedet består av passive kandidater. Jobben med å finne kandidatene, og deretter selge inn rollen er derfor ofte avgjørende. Her er det viktig å forstå hva som gjør rollen og virksomheten attraktiv overfor den gruppen du ønsker å nå. Jo bedre du kjenner målgruppen, jo lettere er det å selge inn rollen på en god måte. Så gjenstår jobben med å finne kandidatene. Med bruk av nettverk, tidligere data, algoritmer og AI kan vi målrette digitale budskap, samt generere kontaktlister for å oppsøke kandidater manuelt.
GJØRE EN TRYGG BESLUTNING
Hvor trygg kan du være på at du velger riktig person? En feilrekruttering koster i gjennomsnitt 1 million kroner. Idealkandidaten som scorer perfekt på absolutt alle parametere finnes kanskje ikke. Derfor bør du være trygg på at du kjenner både styrkene og utviklingsområdene hos den du skal velge. Veldig mange baserer sitt valg av kandidat utelukkende på intervjuer, men forskning viser faktisk at arbeidsprøver er den beste enkeltstående måten for å si noe om kandidatens evne til å håndtere stillingen. People Lab er arenaen vi bruker for å iscenesette og vurdere kandidaten på sentrale arbeidssituasjoner og kompetanseområder.
SKAPE VERDI FRA FØRSTE ARBEIDSDAG
Mange at de aller helst skulle hatt en nyansatt ombord i går. Så, hvordan få den nyansatte raskt i gang? Leder må kjenne kandidatens styrker, utviklingsområder og motivasjonsfaktorer. I AC har vi passion for å utvikle medarbeideres potensial, slik at effekten for selskapet blir at de ansatte både har det bedre, men også presterer bedre. Mye av dette avdekker vi gjennom rekrutteringsprosessen. Det er også mulig å benytte seg av vårt verktøy InFlow24, som er skreddersydd for å skape høy motivasjon og produktivitet hos team og enkeltansatte.
- Innsikt
- Interesse
- Vurdering
- PEOPLE LAB.™
- Dokumentasjon
- Oppfølging
- Din rekruttering
Rekruttering
Innsikt og kravspesifikasjon
Hva skal vi utvelge til? Arbeidsanalysen gir et tydelig bilde av nøkkelkrav kandidaten skal vurderes opp mot, og er fundamentet for en solid og treffsikker rekruttering. Våre rådgivere er spesialisert på innsiktsfasen.
Vi starter oppdraget med å bygge innsikt i hvor deres organisasjon står i dag, hvor dere skal i fremtiden, og hva slags ferdigheter deres nyansatte bør ha for å lede organisasjonens utvikling. Strukturerte intervjuer gjennomføres med nøkkelpersoner. Sentrale områder som avdekkes i analysen er: – rammer og vilkår for stillingen – resultater som skal skapes – oppgaver som skal løses – personkrav som er nødvendig for å løse oppgavene og skape resultatene Basert på arbeidsanalysen utarbeides en detaljert kravspesifikasjon med kompetansemodell og jobbeskrivelse. Kravspesifikasjonen gir oppdragsgiver trygghet og klarhet i valgt retning, kompetanseprofil og fremdrift.
Rekruttering
Annonsering og søk etter kandidater
En vellykket rekrutteringsprosess er avhengig av god tilgang på søkere, og ofte må gode kandidater motiveres til å søke. Vi tilbyr aktivt søk etter kandidater, videoannonser og skreddersydde annonser som støtter ditt brand og bygger motivasjon hos kandidater. Valg av annonseringsløsning vil ofte avhenge av stillingen. Film (videoannonse) står ofte svært sentralt i en vellykket annonseringsstrategi. Våre videospesialister produserer skreddersydde videoannonser. Kommunikasjon gjennom sosiale medier, nettsamfunn og tradisjonelle annonsesteder er sentralt. Resultatene fra ACs annonser ligger godt over gjennomsnittet, både på Finn.no og i sosiale medier. AKTIVT SØK Mange aktuelle og relevante kandidater er ikke aktive stillingssøkere. AC har egne researchere med solid metodekunnskap og lang erfaring. Ansvarlige konsulenter driver også aktivt search-arbeid i sine prosesser (der det er avtalt), og har kunnskap om, nettverk og tyngde i både offentlige og private virksomheter.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec odio. Quisque volutpat mattis eros. Nullam malesuada erat ut turpis. Suspendisse urna nibh, viverra non, semper suscipit, posuere a, pede. Donec nec justo eget felis facilisis fermentum. Aenean dignissim pellentesque felis.
Rekruttering
Vurdering og beslutningsgrunnlag
Bli kjent med kandidatene: En viktig del av førstegangsintervjuet handler om å avstemme og bygge god kjemi mellom kandidaten og rekrutterende leder. Vi anbefaler derfor alltid oppdragsgiver å delta i førstegangsintervjuet.
GJENNOMGANG
Gjennomgang av søkere kan være tidkrevende. AC gjennomgår og sorterer innkomne søkere fortløpende, og tilrettelegger for en ryddig og solid presentasjon for kunde etter søknadsfrist. Vi gir solid og kvalifisert rådgivning på hvilke kandidater som fremstår som mest aktuelle.
FØRSTEGANGSINTERVJUER
Første møte med kandidaten er et sentralt ledd for å bygge kandidatens motivasjon, og bli bedre kjent med personen bak søknaden. I første møte fokuserer vi på å forstå kandidatens CV, og avdekke kandidatens faktiske motivasjon for å søke stillingen. Våre rådgivere vil i samråd med dere anbefale opp mot tre kandidater som i etterkant av førstegangsintervjuet skal inviteres videre i prosessen
TRYGGHET OG MOTIVASJON
Hos oss settes kandidaten i sentrum. Kandidater opplever våre metoder som grundige og trygge, der de får anledning til å vise sitt beste, og hvor deres prestasjoner og kompetanse får en grundig og ærlig vurdering.
DYBDEINTERVJUER
I dybdeintervjuet blir våre rådgivere godt kjent med kandidatens historikk, styrker, utviklingsområder og potensiale for å lykkes i stillingen. Våre rådgivere er trent på bruk av spørrestrategier og spørreteknikker for å avdekke kandidatens faktiske match med kravspesifikasjonen.
TESTER
Testverktøyene gir en objektiv fremstilling av kandidatens preferanser og resonneringsevne. AC benytter testverktøy fra ulike leverandører som Master International, Gartner, Cut-e, m.fl. Caseoppgavene til PEOPLE LAB.™ skreddersys stillingen og utvikles i samarbeid med kunde.
Rekruttering
Virkelighetsnær case i PEOPLE LAB.
Arbeidsprøver er i følge forskning den beste enkeltstående måten å si noe om kandidatens antatte evne til å håndtere kjente utfordringer i stillingen.
Rekruttering
Beslutningsgrunnlag
VIDEODOKUMENTASJON FRA CASE
Kandidatenes prestasjoner i case blir tilgjengeliggjort for oppdragsgiver via internett senest påfølgende virkedag etter at caset er gjennomført.
SKRIFTLIG OG MUNTLIG RAPPORTERING
Som beslutningsgrunnlag vil dere som oppdragsgiver motta skriftlige rapporter på anbefalt(e) kandidat(er). Kandidatrapportene tar utgangspunkt i kravspesifikasjonen, og belyser alle styrker og utfordringer, samt råd til ledelse, i forhold til denne. I et eget avrapporteringsmøte vil vi redegjøre for rapportene, sammenlikne kandidatene og presentere en anbefaling.
Rekruttering
En samarbeidspartner til å stole på
Rekruttering er en strategisk beslutning. Vi følger opp oppdragsgiver, nyansatt og finalekandidater i etterkant av prosessen.
Vi er genuint opptatt av at du som oppdragsgiver skal lykkes. Derfor følger vi opp, med jevne mellomrom, også etter endt prosess.
Alle finalekandidater får i etterkant tilbud om debrief og grundig gjennomgang av vår vurdering. I denne sammenheng vil de også få tilgang til å se sin egen prestasjon i case. Denne debrief-seansen er et viktig verktøy for å sikre at kandidatene mottar læring og går styrket ut av rekrutteringsprosessen, og sitter igjen med et godt inntrykk av prosess og oppdragsgiver – uansett utfall.
Hvis det skulle vise seg at den ansattes kvalifikasjoner og egenskaper avviker fra vår vurdering i en slik grad at det er ønskelig å løse vedkommende fra stillingen, vil The Assessment Company, i en periode på inntil 6 måneder fra tiltredelsen, påta seg å gjenta tilsvarende prosess uten beregning av ytterligere konsulenthonorar.
Rekruttering
Vi hjelper deg i gang!
whitepaper
Last ned vår rekrutteringsguide

Rekruttering
En god referanse på INVITE
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec odio. Quisque volutpat mattis eros.