
Involve to evolve
Strategi
våre tjenester
Metoder, rammeverk og verktøy
Strategier har liten verdi hvis de ikke er forankret i organisasjonen. Utfordringer med strategiarbeid kommer sjelden av manglende analyser, strategiforståelse eller evne til å treffe gode beslutninger. 60 til 90 prosent av strategiske planer blir aldri fullt ut realisert.
Utfordringene dreier seg i mange tilfeller om at strategien ikke er godt nok forstått og forankret i organisasjonen. Dersom virksomheten heller ikke har bygget en driftsmodell som kan levere på strategien, vil måloppnåelsen feile.
DEFINERE MÅL OG STRATEGI
- Hvor ønsker organisasjonen å være de kommende årene?
- Hvilken målstruktur vil tjene strategien best?
I enkelte tilfeller er målbildet tydelig, i andre tilfeller kan det være behov for å tydeliggjøre eller justere før utviklingsprosessen igangsettes. Deretter kan gapene defineres, og utviklingsarbeidet starte. Ofte vil det være aktuelt å ta tak i ett eller flere områder.
VURDERING AV NÅSITUASJON OG GAP
Utvikling må starte med tydelig innsikt i de gapene som begrenser evnen til å nå målene.
- Hvor er selskapet i dag?
- Hva er driftsmodellen, strategien og kompetansegapene?
ORGANISERING, GOVERNANCE OG STRUKTURER
- Hvilke former for organisering, rollestruktur, grensesnitt og styringssystemer vil best understøtte strategien?
- Er det klare linjer for beslutningstaking i selskapet?
- Hvordan støtter styringsstrukturen de strategiske målene?
- Hvilke systemer ivaretar informasjon- og dataflyt?
PROSESSER OG FLYT
- Hvilke prosesser skal til for å levere på målene?
- Bygges prosesser og aktiviteter opp i en sammenhengende modell?
- Kan prosessene optimaliseres eller effektiviseres?
- Hvordan støtter informasjonsflyten i organisasjonen de strategiske målene?
- Hvordan støttes informasjon og dataflyt av dagens teknologiske løsninger?
KOMPETANSE
- Hvilke ferdigheter er kritisk viktige for selskapets arbeidsprosesser?
- Hvordan bør selskapet jobbe strategisk med de menneskelige ressursene?
KULTUR
- Reflekterer den nåværende kulturen selskapets verdier og visjon?
- I hvilken grad gjennomsyrer kulturen hele organisasjonen?
Kulturen er et svært viktig virkemiddel i jobben med å realisere strategien. I dag står organisasjoner i situasjoner der behovet for endring er konstant. Å bygge en robust kultur, der dee ansatte er engasjert og involvert blir ofte viktig.
Det flerkulturelle samarbeidet øker i takt med globaliseringen i en rekke virksomheter. I de fleste tilfeller er det kritisk å kunne lede og kommunisere på en måte som fungerer på tvers av arbeidskulturer.

Strategiprosess
Glommen Mjøsen Skog
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec odio. Quisque volutpat mattis eros.
performance lab
Kan du skape enda bedre resultater?

Strategi
90% AV ALLE VIRKSOMHETER FEILER NÅR DE SKAL REALISERE SIN NYE STRATEGI – HVORDAN LYKKES?
Skal din virksomhet lykkes med en ny strategi krever det analyse, innsikt, involvering, og kanskje d...

Strategi
SLIK FÅR DU PÅ PLASS EN BÆREKRAFTSSTRATEGI
Økende krav og forventninger fra forbrukere, myndigheter og bedrifter gjør ledere utrygge på hvordan...

Strategi
BYGG ET FORETAK SOM TÅLER ENDRINGER
Et foretak som tåler endringer, har en forretningsmodell som stadig utvikler seg i takt med endringe...
En prat om din strategi?
Ta kontakt

Rune Strupstad Andreassen
Leder Strategi
strategiprosess
Vil du ta neste steg?
Kunde- og brukeropplevelser er ofte en sentral del av virksomhetens konkurransekraft og leveringsevne. Det strategiske utviklingsarbeidet kan derfor ofte ta utgangspunkt i kunde- og brukerbehov. Kundeorientert organisasjonsutvikling handler om å utvikle prosesser, produkter eller forretningsmodeller på en måte som gjør at organisasjonen skaper høyere kundeverdi og bedre brukeropplevelser.