Skip to content

Næringsliv er toppidrett: Tre strategier for å bygge en prestasjonskultur i virksomheten

Hvordan tenker en vinner, hvordan bygge sterke team, og hvor viktig er selvtillit for prestasjon? Vi har hentet ut noen gullkorn og lærdommer fra samtaler med tre kjente mennesker, som kjenner toppidrett og næringsliv fra innsiden. Konklusjonen er ganske klar: Skap en støttende kultur, bygg viljestyrke og bygg selvtillit. Her får du inspirasjon til å bygge en sterkere prestasjonskultur i din virksomhet.

Tarjei Bø

 

Kan en ansatt tenke som en vinner?

“Alle har en plan til de får seg en på trynet.” Mike Tyson kunne like gjerne beskrevet Tarjei Bøs oppladning til OL i Beijing 2022. Etter en ørkenvandring på 10 år, siden han begynte å plages av helseproblemer, var han i toppform og hadde OL-medaljen i sikte. Så smalt det.

Under et rulleskiløp i Tyskland i august 2022 løsnet bindingene, han traff bakken og hjelmen delte seg i tre. Han ble såpass skadet at han gikk glipp av høydetreningen som var nødvendig for et OL så høyt over havet som 1800 meter. Hvordan skulle det gå med “den uheldige Bø”?

I en samtale mellom Knut Skeie Solberg og Tarjei Bø fra AC's lederseminar tidligere i år, fikk vi et innblikk i hvordan en vinnerskalle tenker: “Jeg har aldri tenkt at jeg skulle gi opp. Jeg har tenkt ‘vent å se’, ‘jeg skal vise dere.’” I en motgang som ville knekt de fleste andre, fant han et indre driv. Med null garanti for suksess tok han frem sin store dose medfødte viljestyrke og dro resolutt ut i skogen i økter på flere timer.

Kan en ansatt prestere bedre med samme tankesett? Absolutt. Ett av rådene fra Tarjei Bø er: 

“Omgi deg med de som heier og unngå de andre”.

Et halvt år etter fallet i Tyskland står det februar 2022 på kalenderen, og De olympiske leker er i gang. Hjemme i Stryn ringer telefonen på Facetime. Det er Tarjei og Johannes. “Mamma hadde ikke tid til å prate, hun måtte ta et brød ut av ovnen”, forteller Bø lattermildt. Med familien samlet foran mobilen kunne brødrene fortelle at de hadde tatt gull og sølv i sprinten. Skader og sykdom til tross. De presterte da det gjaldt. “Det var den største dagen for vår familie”, sier Bø.

“Det er kulere å vinne når det har gått dårlig”, mener skiskytteren. Det er en dyp uttalelse som handler mest om å stå i beslutningene tross motgang, og jobbe knallhardt mot målene. Vi gleder oss til å følge med videre, da Tarjei har bestemt seg for å fortsette med skiskytinga, etter en av sine beste sesonger hittil i en alder av trettifem år.  

Kraften i å anerkjenne andres prestasjoner

Knut Skeie Solberg er programleder i podcasten Våre Vinnere, og møter ukentlig noen av landets mestvinnende utøvere. Han deler ofte selv lærerike øyeblikk fra sin tid i rollen som kommunikasjonssjef i Friidrettsforbundet med oss. Blant annet dette, fra EM i friidrett 2018 i Berlin:

“Knut, jeg må se Jakob!” Det var Karsten Warholm, som dagen før hadde blitt europamester. Knut ble litt paff. "Karsten, du har akkurat kommet i mål på 400 meter flatt, der du ble sist i finalen. Du har gitt alt, og tanken er tom. Hvorfor vil du se Jakob?”

Knut tar han med på indre bane, der de kan se den 17 år gamle Jakob Ingebrigtsen stille seg opp til sin første finale i et 1500-meterløp i et mesterskap. Kvelden før hadde Karsten Warholm blitt europamester på 400 meter hekk. Når startskuddet går, bruker han sine siste krefter til å heie fram den neste europamesteren med rop og klapping.

"Det å anerkjenne andres prestasjoner kan gi deg like mye energi som det å bli anerkjent".

Det mener Solberg. Sett deg selv på “indre bane” hver gang du har anledning. Det bygger team og enkeltpersoner, og det skaper noe mer.

Han presiserer at det er like viktig å ha det høyt under taket, der man kan si det man mener. Men, understreker han: Konstruktiv feedback må sendes fra en solid relasjonsgrunnmur. Har du ikke en solid relasjon i bunn, vil de “rake puckene” raskt skape konflikt.

Skeie Solberg har mange sterke episoder fra norsk toppidrett, som illustrerer hvordan de store idrettsheltene er de som løfter frem laget, bryr seg om andre og forstår verdien av å bygge et fellesskap. Som historien om Axel Lund Svindal, som i 2018 tok historiens første norske OL-gull i utfor i Pyongyang. Omsvermet av fotografer som ville ta et seiersbilde, lot ham dem vente i førti minutter til hele laget hadde kommet. Det er ekte, inspirerende lederskap.

Selvtillitt bygger vinnerkultur

Nina Riibe ble i august 2019 hentet inn som CEO i Econa, som er økonomenes interesseorganisasjon. Oppdraget fra styret var å øke synligheten, styrke folks kjennskap til foreningen og å rigge organisasjonen om for vekst. Siden da har de hatt 36 prosent vekst i antall medlemmer.

Da datteren hennes var liten, var Nina håndballtrener for jentelaget. Vinnerlysten som hun var, begynte hun å toppe laget for jenter 8 år, og stakk dermed hånden inn et vepsebol. Det ble rabalder. Inkludering, mestring og glede kommer av lik spilletid, mente foreldrene. Det mener Riibe er en sannhet som mangler et viktig perspektiv: Hvordan bygger man selvtillit?

“Da ville de beste blitt irriterte, de dårligste ville fått mindre selvtillit, og ingen ville smakt på seiersrusen”, mener hun. Hun startet derfor med de beste på banen og utnyttet momentet, slik at når hun med ballskrekk ble byttet inn, kom hun inn i “medvind” og ble heiet på av de andre. Gradvis økte selvtilliten og dyktigheten også til de svakere spillerne.

Hun mener det er viktig å utvikle et “vi”. De ansatte må forstå hva målet og visjonen er, og hvordan den enkelte skal bidra mot det. Men lederne må også gå dypt nok i organisasjonen til å fange opp hva som rører seg på godt og vondt. Ha skoa på, som hun kaller det.

Hun har stor tro på at vi må utvikle mer “grit”. Det finnes ikke et helt perfekt norsk ord for det, men det innebærer å ha pågangsmot, tæl og et indre driv til å gjøre det som er nødvendig. “Grit og motstandsdyktighet kan bli en konkurransefordel i fremtiden”, mener Riibe.

En av nøklene er å utvikle og bevare selvtillit. Hun illustrerer dette med en historie fra da hun sensommeren 2015 tok over som sjef i Geelmuyden Kiese Norge. Det store problemet her var at de ikke fikk solgt inn nok oppdrag, noe som gjorde at konsulentene mistet selvtilliten. “Skuta måtte snus, og vi trengte intravenøst selvtillit og mestringsfølelse”, forteller hun. Løsningen var noe utradisjonell:

“Jeg sto foran 110 stykker på mandagsmøtet og sa: Onsdag om tre og en halv uke skal vi arrangere en kommunikasjonsfestival. Programmet skal være så spennende at det står kø fra Sommerrogata 23 og ned mot Solli plass.”

“Reaksjonen var litt sånn ‘hæ?’”, forteller hun. Men de satte i gang uten ekstern hjelp og jobbet som svin. Da dagen kom, var det så mange påmeldte at de måtte leie inn Prosec-vakter, og det var kø ned til Solli plass. Det gjorde underverker for selvtilliten.

Det året leverte de 12 millioner på bunnlinjen, som er all-time high i GKs historie frem til nå. Festivalen var kun ett av flere tiltak, som speedmøter med alle ansatte og salgscoaching. Men Riibe er klar på at selvtillit er alfa og omega: “Hvis du ikke har selvtillit eller tillit til at fellesskapet kan fikse det, ja da kan du drite i det”, slår hun fast.

 

Tre tips til å bruke disse lærdommene i din virksomhet

For å integrere disse prinsippene i din virksomhet, vurder følgende steg:

  1. Skap en støttende kultur: Kultiver et miljø hvor alle ansatte føler seg verdsatt og hvor deres prestasjoner anerkjennes. Dette inkluderer å være til stede og engasjere seg i dine ansattes utvikling og å forstå deres hverdag.

  2. Bygg viljestyrke: Vær et eksempel på utholdenhet og engasjement. Ledere som viser viljestyrke inspirerer sine team til å møte utfordringer med besluttsomhet og “grit”.

  3. Bygg selvtillit gjennom handling: Sett i gang prosjekter som kan gi teamet raske og synlige seire. Dette styrker troen på egne evner og påvirker hele organisasjonens energi.


Disse strategiene vil på sikt kunne øke prestasjonen for virksomheten din og skape en kultur der hver medarbeider drives av et indre ønske om å lykkes i sin rolle og sitt team, slik idrettsutøvere drives i sin streben etter gull.

Måloppnåelse krever at man bygger gode prestasjoner, individuelt og i teamet

Ønsker du å bygge gode prestasjoner og sterkere resultater i din organisasjon? Les mer om hvordan du kan bruke toppidrettssenteret for næringslivet som virkemiddel.